Waardering ****
Lydia Albadoro – van Houten maakt al een behoorlijke tijd naam voor zichzelf. De voormalig illustrator en schrijfster van kinderboeken maakte in 2015 de overstap naar het thrillergenre. Haar eerste thrillers verschenen onder het pseudoniem Lydia van Houten, maar de laatste 2 boeken van haar hand werden door Kabook uitgevers uitgegeven onder de naam Lydia Albadoro.
Toen haar partner ooit opmerkte dat ze geen schrijver maar illustrator was ontwaakte er een leeuw die wilde bewijzen ook schrijver te zijn, aldus Albadoro. Het schrijverschap vind ze niet altijd even leuk, vooral de momenten dat ze zich “alleen op de wereld voelt” omdat niemand anders haar verhaal kent of begrijpt waarom haar stemmingen soms wisselen kunnen lastig zijn. Toch zou ze niks anders meer willen doen en kan ze ondertussen steeds beter een boterham met haar schrijven verdienen (bron: https://sherryhussain.wordpress.com/2015/07/22/interview-met-auteur-lydia-van-houten-2/ ).
Wanneer Faith Visser afscheid neemt van haar droombaan op een cruiseschip loopt ze in Napels al snel de Italiaanse Vito Vitalis tegen het lijf. Wanneer hij haar een droombaan aanbiedt kan ze haar geluk niet op, al is de eerste kennismaking met haar collega niet direct even prettig. De naïeve Faith komt er al snel achter dat ze gebruikt wordt waarna ze een pact sluit met Adriana, Vito’s ex vriendin, om wraak te nemen. Wanneer Faye ontdekt dat er meer aan de hand is komt ze in een riskante situatie terecht. En dan ontwaakt ze naakt, in een bloedhete container.
Op de cover van Het Schaduwmeisje staat in grote witte letters de titel met daaronder de auteursnaam. Boven de titel staat een meisje in een rode jas aan het einde van een pad. De link met het boek is niet direct duidelijk, maar de tekst “Twee vrouwen, één kist; wie overleeft?” die erboven staat prikkelt enorm en nodigt uit te gaan lezen.
De proloog waar Albadoro mee opent is intrigerend en maakt in ieder geval duidelijk dat er een heftig moment komt of al geweest is. Hierna neemt de auteur ons mee naar de wereld van Faith Visser die in Napels aankomt. Ze weet het Italiaanse gevoel direct neer te zetten door haar beschrijvingen van de omgeving waardoor je als lezer met Faith mee van boord stapt. In slechts enkele pagina’s schiet het plot van Faith die met een plan Napels in gaat naar de kennismaking met Vito en dit komt in eerste instantie wat ongeloofwaardig over. Wanneer het plot verder gaat vallen enkele puzzelstukjes op hun plaats die de geloofwaardigheid ten goede komen. De naïeve Faith, waarover je als lezer slechts mondjesmaat meer te weten komt als het gaat om haar verleden, laat zich makkelijk overbluffen in een wereld vol luxe. Het eerste deel rondom Faith kent veel snelheid, gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op en haar personage wordt nog niet zo veel uitgediept. Wanneer het plot overgaat in een volgende situatie is er juist wel ruimte voor verdieping, zelfreflectie voor Faith en meer terugblikken op haar verleden. Albadoro beschrijft huiveringwekkende scene’s waarvan je als lezer enkel kan hopen dat jou dit niet overkomt, ze schuwt de expliciete taal niet en dat maakt dat het boek niet voor de lezer met de zwakke maag bestemd is. In het eerste deel zit de spanning vooral in de oninvoelbaarheid van wat er gebeurt, als lezer weet je dat er iets niet klopt en kun je enkel meeleven met Faith. In het tweede deel rondom Faith zit de spanning vooral in de gruwelijkheden die haar overkomen, waarbij er een afwisseling is met hoofdstukken waarin Faith zich wat meer in haar eigen droomwereld begeeft. Het Schaduwmeisje weet te boeien en de aandacht vast te houden en wanneer Albadoro uiteindelijk de plot met de proloog weet te verbinden en alle puzzelstukjes op hun plaats vallen weet ze de lezer nogmaals te verrassen en het boek mogelijk ontzet maar ook tevreden te laten sluiten.
Wil je graag de eerste hoofdstukken lezen? klik dan op deze link
www.schrijfplezier.eu: Columns, Recensies en meer.
Copyright © 2023 Schrijfplezier.eu